Decathlon geeft zijn 33 winkels in ons land een complete make-over. De winkel in Evere, de grootste van het land, krijgt de primeur. Een nieuwe indeling en huisstijl maken klanten beter wegwijs tussen de 45.000 producten. “Er is gekozen voor een circulaire winkelroute (red. zoals bij IKEA) waarbij bezoekers worden ondergedompeld in elke sport en worden gestimuleerd om nieuwe sporten te ontdekken”, zegt Gregory Crucifix van Decathlon België. Grote digitale displays tonen hoe de producten gebruikt kunnen worden en maken het makkelijker om artikelen met elkaar te vergelijken.
Na geslaagde transformaties bij Decathlon-winkels in Parijs en Londen is het nu de beurt aan de winkel in Evere. Sinds deze week zit de grootste Decathlon-winkel van het land in een nieuw jasje. Tegen eind 2025 zullen alle 33 Belgische Decathlon-vestigingen een metamorfose ondergaan. De lay-out van de winkels wordt omgevormd om de klant een nieuwe, ‘meer avontuurlijke’ ervaring te bieden.
“Zo zetten we de missie in de verf die we al sinds 1976 uitdragen: iedereen aan het bewegen krijgen.”
Gregory: “We nemen onze klanten mee langs een parcours waarbij ze nieuwe sporten kunnen ontdekken en zetten zo de missie in de verf die we al sinds 1976 uitdragen: iedereen aan het bewegen krijgen. We garanderen een vlottere doorstroming en een betere zichtbaarheid van ons assortiment. Bovendien zullen we onze klanten nog beter helpen om een juiste keuze te maken door het makkelijker maken om producten met elkaar te vergelijken.”
Digitale zuilen
De Belgische marktleider in sportartikelen kiest voor een circulaire ‘ontdekkingsroute’, zoals we dat kennen bij IKEA, waarbij bezoekers in elk gangpad in elke afdeling links en rechts artikelen uit dezelfde sport zien.
“Je wordt bij wijze van spreken ondergedompeld in elke sport. Dat maakt het makkelijker om intuïtief te navigeren in ons ruime assortiment. Zogenaamde ‘showcases’ tonen hoe de producten gebruikt en gecombineerd kunnen worden en er komen ook ‘discovery stations’. Dat zijn digitale zuilen waarop je producten kan leggen, waarna je op een beeldscherm alle specificaties te zien krijgt. Leg je een tweede product op de zuil ernaast, dan kan je beide producten grondig vergelijken“, aldus Gregory.
Ook het assortiment in de winkel is geoptimaliseerd. Zo geven digitale schermen een goed zicht op het assortiment in de winkel. Decathlon zorgde eerder al voor een vereenvoudigd merkenportfolio met negen categorie-specialisten: Quechua (berg), Tribord (water en wind), Rockrider (outdoor fietsen), Domyos (fitness), Kuikma (racket), Kipsta (teamsporten), Caperlan (wildleven), Btwin (stedelijke mobiliteit) en Inesis (doel), en vier expertmerken: Van Rysel, Simond, Kiprun en Solognac. Naast de fysieke winkels krijgt ook de website van Decathlon vanaf volgende week een nieuwe look.