Je zou het niet zeggen als je haar ziet, maar Barbie is 65 jaar oud. En niets wijst erop dat ze zich terugtrekt uit haar 250 verschillende banen als plastic pop, wiens kleine voeten een grote stempel hebben gedrukt op de echte wereld.
De originele Mattel Barbie met haar iconische blonde haar, zwart-witte badpak en naar opzij gerichte ogen werd in 1959 geïnspireerd door de dochter van ontwerpster Ruth Handler, Barbara genaamd. In 2024, wanneer Barbie haar 65e verjaardag viert, worden de poppen gemaakt in een verscheidenheid aan kleuren, haartexturen, lichaamsvormen en nog veel meer.
“Barbie was vroeger een meer eenzijdige weerspiegeling van schoonheid en meer eendimensionaal. Vandaag de dag zijn er veel Barbies en hebben we meerdere visies op het merk,” vertelde Lisa McKnight, Executive Vice President en Chief Brand Officer van Mattel, aan Reuters in het Mattel Design Center in Los Angeles. Barbies zijn er in 35 huidtinten, 97 kapsels en negen lichaamstypes, waaronder poppen met een rolstoel, het syndroom van Down, en grote maten, maar ook genderneutrale poppen. De pop is ook een mode-icoon geworden dat veel bekende haarstylisten en kledingontwerpers, zoals Karl Lagerfeld, heeft geïnspireerd.
De evolutie van het merk werd nog versterkt door het commerciële succes van de in 2023 acht keer voor een Oscar genomineerde ‘Barbie’-film, geregisseerd door Greta Gerwig, met Margot Robbie en Ryan Gosling in de hoofdrollen. Deze winst kwam echter niet van de ene op de andere dag.
“Ik ben zo dankbaar dat ik niet ben opgegroeid met Barbie,” zei vrouwenrechtenactiviste Gloria Steinem in een Barbie-documentaire in 2018. “Barbie was alles wat we niet wilden zijn en wat ons verteld werd dat we moesten zijn”, voegde ze eraan toe, verwijzend naar haar werk als feministe die in de jaren 60 en 70 voor gelijkheid pleitte.
Tot op de dag van vandaag wordt de pop door sommigen geassocieerd met onrealistische lichaamsverhoudingen, genderrollen en eurocentrische schoonheidsnormen. Mattel houdt rekening met deze zorgen en blijft veelzijdige poppen toevoegen. Het merk staat open voor verschillende visies die verder gaan dan die van de ontwerpers. “Wat voor ons het belangrijkste is, is dat we bij het ontwerpen rekening houden met het advies van allerlei gemeenschappen”, zegt Kim Culmone, senior vice president (SVP), hoofd ontwerp voor poppen.
Hoewel het speelgoedmerk uitbreidt, blijven sommige dingen trouw, zoals het met de hand beschilderen van Barbies en het gebruik van dezelfde naaimachines die al sinds 1959 worden gebruikt. De 65e verjaardagspoppen, gemaakt door de Filipijnse hoofdontwerper voor Barbie Signature, Carlyle Nuera, zijn een nieuwe versie van het badpak van de originele Barbie in een zwart-witte jurk met een witte zonnebril met kattenogen. “Als we hetzelfde zouden blijven doen wat we al eerder hebben gedaan, keer op keer, zou Barbie niet het succes worden dat ze nu is,” besluit Culmone.
Bron: Reuters