Zondag begint de Wereldexpo in Osaka, Japan. Rombouts Koffie zal als Gold Sponsor gedurende zes maanden vertegenwoordigd zijn in het Belgische paviljoen. Het Belgische koffiemerk zal er de ecologische koffiefilter – een op-en-top Belgische uitvinding – presenteren aan de lokale consumenten en internationale bezoekers.



Het is voor het eerst dat Japan zal kennismaken met de voorgedoseerde, volledig composteerbare koffiefilter uit België. Deze innovatie van Rombouts is een primeur voor de Aziatische markt. Christophe De Loor, Export Manager bij Rombouts: “Azië is al vertrouwd met de ‘drip coffee filter’, een koffiezakje vergelijkbaar met een theezakje, maar de Rombouts-filter biedt in vele opzichten een superieure ervaring en is vernieuwend. Dankzij een betere extractie biedt onze oplossing een verfijndere smaak zonder bittere tonen en hij is eenvoudiger in gebruik. Bovendien is onze filter 100% thuis-composteerbaar, waardoor het een duurzame en milieuvriendelijke keuze is.”
Iconische koffiefilter sinds Expo 1958
Rombouts introduceerde zijn voorgedoseerde wegwerpfilter op de Wereldexpo in Brussel in 1958. In 2021 werd de plastic koffiefilter vervangen door een duurzame variant, die sindsdien verder geoptimaliseerd is. Met de aanwezigheid op Expo 2025 zet Rombouts een strategische stap om deze innovatie op nieuwe markten te introduceren.

Aziatische markt
De deelname aan de Wereldexpo in Osaka is een belangrijke mijlpaal in de internationale strategie van Rombouts. “We merken dat er in Japan een markt is voor onze voorgedoseerde koffiefilter. Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema, en bovendien waarderen Aziatische consumenten onze status als Belgisch Hofleverancier. Met onze aanwezigheid willen we zowel de lokale Japanse consumenten als de internationale bezoekers laten kennismaken met ons duurzaam filterkoffieconcept en de merkbekendheid van Rombouts versterken.”
“We merken dat er in Japan een markt is voor onze voorgedoseerde koffiefilter. Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema, en bovendien waarderen Aziatische consumenten onze status als Belgisch Hofleverancier.”
Speciale verpakking
Ter gelegenheid van de Wereldexpo heeft Rombouts een speciale verpakking ontwikkeld met Japanse tekst en afgestemd op de Japanse cultuur. Elk pakje bevat vier filters. Het gebruik van de filter wordt toegelicht via banners en video’s, in de vorm van manga-illustraties ontworpen door de Belgische tekenaar Bart Vanderhasselt. Een mooie mix tussen lokale identiteit en Belgitude. De exclusieve Magritte-collectie van Rombouts-koffietassen, ontworpen voor de filters, is beschikbaar in de giftshop van het Belgische paviljoen.

Ambities voor groei en lokale samenwerkingen
Rombouts is momenteel actief in verschillende Europese landen, maar ook daarbuiten, zoals in Canada, Turkije en Oekraïne. De uitbreiding naar de Aziatische markt vormt een volgende stap in de internationale groei van het merk. Xavier Rombouts, Gedelegeerd Bestuuder: “Zoals op de Wereldexpo in Brussels in 1958 of in Dubaï in 2020 zijn wij altijd trots om partner van het Belgische paviljoen te zijn. Het is onze bedoeling om tijdens deze Expo 2025 lokale partners te vinden. Wij geloven sterk in het potentieel van onze nieuwe filters om op deze markt te groeien.”